Wij horen bij Zalando

METHODOLOGIE

Registreer en ontdek

Stijlvolle looks voor minder

Kleding
Kleding37,953+ artikelen
Schoenen
Schoenen17,133+ artikelen
Accessoires
Accessoires1,452+ artikelen
Bekijk alles56,538+ artikelen
Kom erbij & ontdek

Dagelijkse deals tot -75%* korting

(65)

Lounge by Zalando presenteert de Europese Modeatlas


De mode-atlas van Europa- de kaart van eigentijdse mode-hoofdsteden in Europa die in augustus 2021 die werd samengesteld in samenwerking met ABCD Agency en het klantinzichtplatform Rascasse.

Om te bepalen wat de meest stijlvolle steden in Europa zijn, moest eerst worden omlijnd wat wordt verstaan onder een modehoofdstad en hoe deze geïdentificeerd kunnen worden. Interesse in mode en stijlkeuzes op individueel niveau worden momenteel voornamelijk online uitgedrukt. Als een van de grootste online fashion clubs in Europa wilden we dit gebied nog beter leren kennen. De Modeatlas streeft naar een nieuwe definitie van het begrip "Europese modehoofdsteden", waar vroeger vooral een groep beroemde ontwerpers en hun respectievelijke modeshows mee werden bedoeld. Door rekening te houden met online kenbaar gemaakt, individuele modekeuzes en -interesses presenteert de Modeatlas eigentijdse modehoofdsteden van mensen.

Het onderzoeksteam besloot de volgende definitie te hanteren:

Een modehoofdstad is een belangrijk modecentrum waar de bewoners een hoog interesseniveau in mode hebben.

Om te weten te komen in welke steden de interesse in mode het grootst is, werkte ABCD Agency samen met het klantinzichtplatform Rascasse. Dit platform gebruikt AI om de interesse te meten die consumenten online manifesteren in meer dan 275.000 onderwerpen. Rascasse doet dit door de activiteit van consumenten op socialemediaplatformen als Facebook, Instagram en Twitter te analyseren. Ze analyseren ook de zoekactiviteiten van consumenten in zoekmachines als Google en Bing en de activiteit op streamingsites als YouTube en Spotify.


Fase 1


Er werd een lijst opgesteld van de 250 grootste Europese steden met hun respectieve bevolking.


Fase 2


De tweede stap was het kiezen van de onderwerpen die met mode te maken hebben waarvan we de interesse bij de consument zouden meten. Lounge by Zalando koos voor deze 10 onderwerpen, waarvoor 94 zoekwoorden werden gevolgd:

Alternatieve mode

Keywords: alternatieve mode, Chelseaboot, cosplay, Dr. Martens, gothic-mode, leren jack, Philipp Plein, ripped jeans, witte jeans

Bohomode

Keywords: bohemian-stijl, boho-chic, Desigual, espadrille, bloemenkind, Free People, linnen, Mango, Missoni, zonnebril

Zakeljke mode

Keywords: blazer, blouse, business casual, vest, formele kleding, Hugo Boss, messengertas, Oxford-schoenen, kostuum, kokerrok, smart casual, Tommy Hilfiger

Verantwoorde mode

Keywords: ethische handel, Levi Strauss & Co., Stella McCartney, duurzame mode, vintage kleding

Elegantie

Keywords: kasjmier wol, clutch, elegantie, Furla, hoge hakken, Max Mara, Michael Kors, halsketting, stropdas, Ralph Lauren, trenchcoat

Loungewear

Keywords: Calvin Klein, lingerie, nachtkleding, pyjama's, instappers, slippers, Tezenis, Triumph, onderkleding

Outdoor mode

Keywords: rugzak, cargobroek, gore-tex, wandelschoenen, buitenkleding, Patagonia, poncho, regenjack, Salomon, The North Face, waterdichte stof

Sportswear

Keywords: Adidas, sportkleding, Reebok, hardloopschoenen, hardloopshort, sportswear, Under Armour

Streetwear

Keywords: baseballpet, beanie, Fila, hoodie, Kappa, Nike, sneakers, streetwear, joggingpak

Trendsetter

Keywords: Balenciaga, Christian Dior, modeblog, modeshow, modetrends en stijl, Gucci, Japanse straatmode, outfit of the day, Pull & Bear, Stradivarius


Fase 3


Rascasse analyseerde welk percentage mensen in elke stad geïnteresseerd was in elk modeonderwerp door de interesse in de bovengenoemde zoekwoorden vast te leggen. Om de dichtheid van de interesse in mode te benadrukken en de nadruk op de omvang van de bevolking te verminderen, koos men voor het geïnteresseerde percentage van de bevolking (in plaats van de totale interesse). De score in elke categorie komt overeen met het percentage mensen dat in het respectievelijk onderwerp geïnteresseerd is. Londen scoort bijvoorbeeld 20,11 in de categorie alternatieve mode. Dit betekent dat 20,11% van de Londense bevolking geïnteresseerd is in alternatieve mode.


Fase 4


Alle categorie-scores werden bij elkaar opgeteld om een totaalscore te bereiken. Uiteindelijk werd een shortlist van 40 steden opgesteld.


LOUNGE BY ZALANDO, DE FASHION CLUB WAAR JE LID VAN WIL ZIJN!


Hoogwaardige merken, lage prijzen en dagelijkse nieuwe fashion sales, dat is de Lounge by Zalando Fashion club! Shop topmerken met kortingen tot wel 75%* in onze driedaagse aanbiedingen. Onze campagnes bieden een brede selectie aan mode en lifestyle artikelen voor elke gelegenheid. Meld je vrijblijvend aan of lees verder voor meer informatie!

Heb je nog geen kennis gemaakt met onze shopping club? Misschien denk je bij de naam 'outlet' aan partijen met restanten, gedateerde collecties en artikelen waar een draadje aan los zit (of erger). Je bent niet de enige. Jammer, vinden we bij Lounge by Zalando, want shoppen in de outlet kan ook anders.